1.

Афанасьева Е.C. afanasyeva70@mail.ru (МОУ лицей № 6, г. Воскресенск, Московская обл.). Физика и методы научного познания.

Сценарий первого, вводного урока-лекции в 10-м классе по теме «Физика и методы научного познания» (по программе В.С. Данюшенкова, О.В. Коршуновой курса физики для старших классов общеобразовательных учреждений для базового и профильного уровней, 1–2 ч/нед.; учебник Г.Я. Мякишева). Урок сопровождается презентацией, которая   составлена ученицей Кожиновой Елизаветой и заняла II место в районном детском конкурсе компьютерных презентаций «В помощь учителю» (см. диск).

Ключевые слова: конкурс «Я иду на урок», метод научного познания: наблюдение → гипотеза → эксперимент  → теория.

Afanasyeva E.S.  (MEI lyceum № 6, Voskresensk, Mocow reg.). Physics and methods of scientific knowledge.

We present a plan of the first introductory lesson, a lecture at the 10th grade on "Physics and the methods of scientific knowledge  (according to the program of V.S. Danyushenkova and O.V. Korshunova of the physics course for the senior classes of educational institutions for the base and profile levels, 1–2 h/weeks; the textbook of G.Ya.Myakishev). The lesson is accompanied by a presentation which is made by the student Elizabeth Kozhinova and took the II place in the regional children's competition of computer presentations «To help the teacher» (see the disk).

Keywords: competition «I'm going to class», method of scientific knowledge: observation → hypothesis → experiment → theory.

2.

Зотова Н.А. anastaszotova@yandex.ru (МОУ Щёлковская гимназия, г. Щёлково, Московская обл.). Влажность воздуха, 8 класс.

Представлен сценарий комбинированного урока изучения нового материала, 8 кл. Презентацию см. на диске.

Ключевые слова: конкурс «Я иду на урок», агрегатные превращения, влажность, 8 класс.

Zotova A.A. (MEI Shchelkovskaya gymnasium, Shchelkovo, Moscow reg.). Humidity of air, grade 8.

We present a plan of combined lesson of learning new material, grade 8.The presentation see on the disk.

Keywords: competition «I'm going to class», aggregate transformations, humidity, grade 8.

3.

Махова Н.Б. mahnb@mail.ru (МБОУ СОШ № 49, г. Мурманск).  Мой тёплый дом.

Представлен сценарий урока обобщения с использованием приёмов витагенного обучения. Кратко описаны базовые принципы теории витагенного образования и педагогической технологии голографического подхода.

Ключевые слова: конкурс «Я иду на урок», тепловые явления,  витагенное обучение, 8 класс.

Makhova N.B. (MBEI SS № 49, Murmansk. My warm house.

We give a plan of the lesson of generalization with use of the techniques of vitagenic (vital) education. We briefly describe the basic principles of the theory of vitagenic education and the educational technology of the holographic approach.

Keywords: competition «I'm going to class», thermal phenomena, vitagenic education, grade 8.

4.

Филюкова Л.В. lyudmila.filyukova@mail.ruКоверга О.А., Иванова А.А. (ГБОУ СОШ № 859, г. Москва). Вулканы. Созидательная или разрушительная сила?

Представлен сценарий открытого интегрированного урока-конференции ФИЗИКА + АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК + ЛИТЕРАТУРА + РУССКИЙ ЯЗЫК, 8 класс. В печати дана сокращённая версия, полная версия урока, прекрасная презентация (около 100 слайдов) и раздаточный материал размещены на диске.

Ключевые слова: конкурс «Я иду на урок», открытый урок, интегрированный урок, тепловые явления, вулканы, поэма В.В. Маяковского «Облако в штанах», 8 класс.

Filiukova L.V., Koverga O.A., Ivanova A.A. (SBEI SS № 859, Moscow). Volcanoes. Creative or destructive force?

We present a plan of an open integrated lesson-conference PHYSICS OF + ENGLISH + LITERATURE + RUSSIAN LANGUAGE, grade 8. The reduced version is given in press. The full version of the lesson, a fine presentation (about 100 slides) and the distributing material are placed on the disk.

Keywords: competition «I'm going to class», open lesson, integrated lesson, thermal phenomena, volcanoes, poem of V.V. Mayakovsky «Cloud in trousers», grade 8.

5.

Суханькова Е.П. elena517@mail.ru (МОУ СОШ № 12 им. Героя Советского Союза И.Н. Машкарина, г. Орёл). Электронные учебные пособия на уроках физики.

Представлены методические рекомендации по использованию электронных учебных материалов. На диске приведены презентация и видеоролик ученического исследовательского проекта Ланцова Никиты «Выращивание кристаллов»,  8 кл.

Ключевые слова: видеопособия по физике, СГУ ТВ, интерактивная доска, ученическая исследовательская работа.

Suhankova E.P. (MEI SS № 12 of a name of the Hero of the Soviet Union, I.N. Mashkarin, Orel). Electronic manuals at physics lessons.

We present methodical recommendations about use of electronic  learning materials. On the disk, the presentation and the video of the student's research project of Lantsov Nikita «Growing Crystals», are given, grade 8.

Keywords: video manual on physics, interactive board, student's research work.

6.

Корнильев И.Н. kornilev.i@mail.ru (ОГОУ ДПО АИКП (а не АИПКП?), г. Астрахань). Домашняя лаборатория.

Предложены оригинальные домашние задания, посильные для любого любознательного ребёнка: демонстрация молекулярного строения вещества на примере обычных круп (7 кл.), процесса диффузии подсолённой воды в пресную (индикатором является плавающее яйцо, 8 кл.) и фенолфталеина в раствор пищевой соды (индикатор – окрашенный пограничный слой).

Ключевые слова: домашние задания, строение вещества, диффузия.

Korniliev I.N. (RSEI APE AI ASR, Astrakhan). Home laboratory.

We offer an original homework feasible for any inquisitive child: demonstration of the molecular structure of a substance on an example of usual groats (grade 7), the process of diffusion of salt water into fresh water (the indicator is a floating egg, grade 8),and of phenolphthalein in a solution of baking soda (the indicator is the colored boundary layer).

Keywords: homework, structure of matter, diffusion.

7.

Еремеев В.Г. schooltests@yandex.ru (НОУ СОШ Промо-М, г. Москва). Домашнее задание – электронный тест, 7–11 классы.

Представлена оригинальная форма домашнего задания – электронные online-тесты, которые позволяют учащемуся самому проверить степень усвоения материала заданного параграфа в процессе его изучения. После выполнения заданий компьютер сообщает ученику количество правильных ответов и процент выполнения. Тесты размещены  на общедоступном сайте Интернета www.schooltests.narod.ru.  Двухлетний опыт их использования позволяет сделать вывод об эффективности предлагаемой методики. Рассматриваются различные варианты такой формы работы. На диске размещены примеры тестов.

Ключевые слова: компьютерные тестовые задания по физике, домашние задания, сеть Интернет.

Yeremeyev V.G. (Non-state EI SS Promo-M, Moscow). Homework – the online test, grades 7–11.

We present an original form of the homework – electronic online-tests which allow the student to check the degree of assimilation of the material of the set paragraph in the course of its studying. After the execution of the tasks the computer tells the student the number of correct answer and the percent of performance. Tests are available on a publicly accessible Internet site www.schooltests.narod.ru. Two years' experience of their use leads to the conclusion about the efficiency of the proposed procedure. We consider different versions of this form of work. Examples of the test are given on the disk.

Keywords: computer tests on physics, homework, network of the Internet.

8.

Чаругин В.М., проф., академик РАКЦ charugin2010@mail.ru (МПГУ, г. Москва). Звёздное небо в сентябре.

Описано звёздное небо, даны звёздные карты в зените, южной и северной частях горизонта, фазы Луны, планеты, метеорные потоки. Приведено изображение созвездия Девы и рассвет на экзопланете Глизе 876d в представлении современных художников. Рассказывается о редком явлении голубой Луны.

Ключевые слова: астрономия, звёздное небо, звёздные карты, созвездие Девы, экзопланета Глизе, Голубая Луна (август 2012).

Charugin V.M., prof., academician of the RAATs. (MSPU, Moscow). The star sky in September.

We describe the star sky, we give star maps in the zenith, the southern and northern parts of the horizon, phases of the Moon, planets, and meteor streams. An image of the constellation Virgo and the dawn on the exoplanet Gliese 876d in the representation of contemporary artists is given. We describe a rare phenomenon of a Blue Moon.

Keywords: astronomy, star sky, star maps, constellation Virgo, exoplanet Gliese, Blue Moon (August 2012).

9.

Чаругин В.М., проф., академик РАКЦ charugin2010@mail.ru (МПГУ, г. Москва). Роскошный часослов герцога Беррийского (1410–1415 гг.): Август.

Приведена миниатюра «Август» из  рукописной книги XV в. «Великолепный часослов герцога Беррийского», иллюстрированного братьями Лимбург. Описано содержание иллюстрации, дана интерпретация астрономических данных, представленных условно в верхней части миниатюры.

Ключевые слова: средневековый календарь, часослов герцога Беррийского, братья Лимбурги, юлианский календарь.

Charugin V.M., prof., academician of the RAATs. (MSPU, Moscow). Luxurious Book of hours of the Duke de Berry (1410-1415): AUGUST.

We present the miniature « AUGUST » from the manuscript of XV century. «Magnificent Book of Hours of the Duke de Berry» illustrated by brothers Limburg. The content of images is described, the interpretation of astronomical data presented conventionally at the top of the miniature, is given.

Keywords: medieval calendar, Book of Hours of the Duke de Berry, brothers Limburg, Julian calendar.

10.

Пигалицын Л.В., Народный учитель России levp@rambler.ru (МОУ СОШ № 2, г. Дзержинск, Нижегородская обл.). Новости науки и техники.

Дан обзор последних сообщений в Интернете. Темы: «Новый тип беспроводной связи?», «Скрипичные струны из паутины». Расширенная подборка дана на диске.

Ключевые слова: новости науки и техники,  физика и техника, вода на Марсе, самонаводящаяся пуля.

Pigalizyn L.V., The national teacher of Russia (MEI, SS № 2, Dzerzhinsk, Nizhny Novgorod reg.). News of science and technique.

We give a review of the latest messages on the Internet. The theme: «A new type of wireless connection? », «Violin strings from the web». The expanded selection is given on the disk.

Keywords: news of science and technique, physics and technique, mobile phones, ecology, iPhone, household illumination, bioluminescent lamp.

11.

Карташов В.Ф. kartash44@yandex.ru (ЧИПС, г. Челябинск). Практические работы по астрономическим данным из Интернета: светила на небе.

Продолжение серии статей. По спектрам Солнца в красной и ближней ИК-областях с учётом эффектов Доплера и Зеемана определена скорость движения вещества и напряжённость магнитного поля в области солнечного пятна.

Ключевые слова: практические работы, солнечное пятно, магнитное поле, эффекты Доплера и Зеемана.

Kartashov V.F. (Institute of transport, Chelyabinsk). Practical work on the astronomical data from the Internet: lights in the sky.

We present the continuation of a series of articles. On spectra of the Sun in the red and near-infrared regions, the velocity of the matter and intensity of a magnetic field in the field of a sunspot are defined taking into account the effects of Doppler and Zeeman

Keywords: practical work, sunspot, magnetic field, effects of Doppler and Zeeman.

12.

Плечов П.Ю., проф. pavel@web.ru (геологический факультет МГУ им. М.В. Ломоносова, г. Москва). Вулканы и  вулканологи.

Популярно описаны физические процессы, обуславливающие извержения вулканов, методы и средства прогнозирования этих событий.

Ключевые слова: спутниковый мониторинг, вулканизм, извержения вулканов, последствия извержений.

Pletchov P.Yu., professor (Geological Faculty of MSU of a name of M.V. Lomonosov, Moscow). Volcanoes and volcanologists.

We popularly describe physical processes causing eruptions of volcanoes, methods and tools for predicting these events.

Keywords: satellite monitoring, volcanism, volcanic eruptions, consequences of eruptions.

13.

Майер В.В. varaksina_ei@list.ru (ФГБОУ ГГПИ имени В.Г. Короленко, г. Глазов, Респ. Удмуртия). Колебания маятников: сценарий урока

В рамках школы проф. В. Майера представлена восьмая статья серии «Механические колебания»: модель пятого урока физики для 11-го класса профильной школы, на которой вводится понятие энергии гармонического колебания, изложен метод векторных диаграмм, рассмотрено сложение одинаково направленных колебаний, обсуждены энергетические соотношения. Учебная теория сопровождается простыми демонстрационными экспериментами, даны методические рекомендации. Параграф 5.8 (подготовка учителя к уроку и методические рекомендации) см. на диске.

Ключевые слова: механические колебания, нитяной, математический и изгибный маятники, экспериментальные задачи, 11 класс.

Mayer V.V., professor (FSBEI, GSPI of a name of V.G. Korolenko, Glazov, Rep. Udmurtia). Vibrations of pendulums: the plan of a lesson.

In the framework of the school of professor V. Mayer, we present the eighth article of the series «Mechanical vibrations»: model of the fifth lesson of physics for the 11th class of profile school which introduces the concept of energy of the harmonic oscillation; we present a method of vector diagrams, considered the addition of equally directed fluctuations, discussed energy relations. The learning theory is accompanied by simple demonstration experiments, methodical recommendations are made. Paragraph 5.8 (preparation of the teacher for a lesson and methodical recommendations) see on the disk.

Keywords: mechanical vibrations, textile, mathematical and flexural pendulums, experimental tasks, grade 11.

14.

Грибов В.А. vitalii_gribov@mail.ruБражников М.А. birze@inbox.ru (г. Москва). Задача о жуке в аквариуме.

Приведено решение задачи о жуке, ползущем по дну аквариума с водой, который стоит на гладком столе. С использованием закона сохранения импульса показано, что центр масс системы вода в аквариуме – жук не смещается, то есть аквариум будет покоиться, как бы быстро ни бегал жук по дну.

Ключевые слова: динамика, закон сохранения импульса, центр масс.

Gribov V.A., Brazhnikov M.A. (Moscow). Task about a beetle in an aquarium.

We give a solution of the task about a beetle creeping along the bottom of an aquarium with water, which stands on a smooth table. Using the law of conservation of momentum we show that the center of mass of the system the water in the aquarium – the beetle does not displace, that is the aquarium will be at rest no matter how quickly the beetle ran along the bottom

Keywords: dynamics, law of conservation of momentum, center of mass.

15.

Князев А.А. aknz@list.ru (СГУ им. Н.Г. Чернышевского, ЛПН, г. Саратов). Олимпиадные задачи и вопросы – для учителей и учащихся.

Представлена подборка задач, в основном, среднего уровня сложности: на качественные оценки и проблемные, незаслуженно мало используемых в современной общеобразовательной школе.

Ключевые слова: олимпиадные задачи по физике.

Knyazev A.A. (SSU of a name of N.G. Chernyshevsky, Lyceum of applied sciences, Saratov). Olympiad tasks and questions – for teachers and students. 

We present a selection of tasks, mainly, of the average level of complexity: for quality estimations and complicated tasks, undeservedly little used in modern secondary schools.

Keywords: olympiad tasks in physics.

16.

Почему же, почему?.. (Булюбаш Б.В., НГТУ им. Р.Е. Алексеева, г. Н. Новгород. Подборка и пер. с англ.  материалов из Интернета.)

Ответы экспертов на вопросы: Почему Луна кажется голубой, если быстро перевести на неё взгляд с яркого диска, например с диска Солнца на рассвете?

Ключевые слова: вегетарианская пища, ИгНобелевская премия, инфицирование.

Why, why?.. (Bulyubash B.V., NNSTU of a name of R.E. Alekseev, Nizhny Novgorod. Materials from the Internet selected and translated from English).

We give the answers of experts to question: Why the Moon seems blue if quickly to translate on it a sight from a bright disk, for example from the disk of the Sun by daybreak?

Keywords:vegetarian food, Ig Nobel Prize, contamination.

17.

Алексеева Е.В. n-ever@ya.ru (ЧУ СОШ Первая Школа, г. Москва). · Нестандартные лабораторные работы с элементами поиска: · Методические рекомендации с перечнем всех работ на год · Вольт-амперная характеристика металлического проводника · Определение удельного сопротивления проводника · Определение ЭДС и внутреннего сопротивления источника тока · Измерение мощности электрической лампы (11 кл., базовый уровень) · Определение ЭДС и внутреннего сопротивления источника тока · Определение силы тока · Определение внутреннего сопротивления источника тока графическим методом · Определение сопротивления амперметра · Определение сопротивления вольтметра (11 кл., профильный уровень).  ЛР для 7–9-го классов см. в № 14/2011·  Комплект тематических проверочных работ: · Методические рекомендации с перечнем всех работ на год · Физические величины. Запись числа в стандартном виде. Перевод значений физических величин в СИ. Механическое движение(7 кл.) · Основные положения МКТ. Виды энергии. Внутренняя энергия. Виды теплопередачи · Количество теплоты. Удельная теплоёмкость ·  Энергия топлива. Удельная теплота сгорания (8 кл.) ·  Графики движения · Равнопеременное движение (9 кл.) ·  Равнопеременное движение (10 кл.) ·   ЭДС. Закон Ома для полной цепи (11 кл.). ПрР для 7–9-го классов см. в № 14/2011 ·  Ледяная западня. Ученический минивидеопроект Терпуговой Даши(7 кл.) ·  Игра «Физика+» (в форме ТВ-игры «Своя игра») ·  Руководство к проведению игры ·  Интерактивная презентация, содержащая 33 вопроса: 1 тур (по 5 вопросов в 5 номинациях: литературы Выживание. Животные. Стихии. Профессии. Катастрофы), 2 тур: 7 вопросов; 3 тур – 1 вопрос · Список литературы,  рекомендуемой для самостоятельного ознакомления с темами.

Alexeyeva E.V. (PI SS First School, Moscow). • Non-standard laboratory works with elements of search: • Methodical recommendations with a list of all the works of the year  •  The current-voltage characteristic of a metallic conductor •  Determination of the resistivity of a conductor  •  Determination of the EMF and the internal resistance of  a current source   • Measurement of the power of an electric lamp (grade 11, basic level) • Determination of the current • Determination of the internal resistance of the current source with the graphical method  • Determination of the resistance of an ampermeter. Determination of the resistance of the voltmeter(grade 11, profilelevel). LW for grades 7–9 see in № 14/2011. The complete set of thematic control verifying works: Methodical recommendations with a list of all the works of the year •Physical values. Record of the number in the standard form. Translation of values of physical sizes in SI. Mechanical movement. (grade 7) • Basic principles of the MKT. The internal energy. Types of heat transfer. • The amount of heat. Specific heat• Energy of fuel. Specific heat of combustion (grade 8) • Graphics of motion • Uniformly variable motion (grade 9) • Uniformly variable motion (grade 10) • EMF. Ohm's law for a complete circuit (grade 11). Verifying works for grades 7–9 see in № 14/2011. • Ice trap. Student mini-video projectof Terpugova Dasha (grade 7). • Game «Physics+» (In the form of the TV-game «Own game») • Manual for the game • Interactive presentation containing 33 questions: round 1 (of 5 questions in 5 nominations: Literature. Survival. Animals. Elements. Professions. Catastrophes). Round 2: 7 questions; round 3: 1 question. • The list of the literature recommended for independent examination with the themes.

Барабанов Н.Н. nikolabar@rambler.ru (ОМЦ ЦОУО, г. Москва). Луи де Бройль (15.07.1892–19.03.1987). В связи с 200-летним юбилеем со дня рождения Нобелевского лауреата дана его краткая биография и популярное, но вполне научное изложение предложенной им концепции корпускулярно-волнового дуализма.

Barabanov N.N. (DMC CDBE, Moscow). Louis de Broglie (15.07.1892–19.03.1987). In connection with the 200th anniversary of the birth of the Nobel Prize winner, we give his brief biography and popular, but a scientific presentation of his proposed concept of the wave-particle duality.

Белюстов В.Н. belyustov@yandex.ru (МБОУ БГО Борисоглебская гимназия № 1, г. Борисоглебск, Воронежская обл.). Ганс Вильгельм Гейгер (30.09.1882–24.09.1945). Краткая биография и презентация.

Belyustov V.N. (MBEI BCD, gymnasium № 1, Borisoglebsk, Voronezh reg,). Hans Wilhelm Geiger (30.09.1882–24.09.1945). The brief biography and the presentation.

Богданов К.Ю. kbogdanov1@yandex.ru (ГБОУ лицей № 1586,  г. Москва). «ЕГЭ» по-американски.  Представлены 5 юмористических (хотя и не совсем!) тестовых заданий из американского журнала «Physics Teacher».  

Bogdanov K.Ju. (SВEI lyceum № 1586, Moscow). «USE» in an American way. We present 5 comic (though not absolutely!) test tasks from the magazine «Physics Teacher».

Заборьева О.М. (МОУ СОШ № 30, г. Волжский, Волгоградская обл.). Физические величины. Измерение физических величин. Описан методический приём: после изучения темы учитель просит принести на урок всевозможные бытовые приборы с измерительной шкалой, на которой указаны пределы измерения и  цена деления.  Урок проходит живо,   ученики получают ясное представление о применении физических законов и явлений в жизни, что формирует глубокие и прочные знания по физике.

Zaboryeva O.M. (MEI SS № 30, Volzhsky, Volgograd reg.).   Methodical reception is described: after studying the topic the teacher asks to bring on a lesson every possible household appliances with a measuring scale, on which the limits of measurement and the price of division are specified. The lesson passes vividly, students get a clear idea of ​​applying physical laws and phenomena in the life that forms the deep and strong knowledge in physics

Залипаева Л.В. zal-lyubov@yandex.ru  (МОУ СОШ № 3, г. Пушкино, Московская обл.)  Неинерциальные системы отсчёта. Элективный курс по физике, 10 кл. Курс рассчитан на 6 занятий, каждое в зависимости от количества рассматриваемых примеров и задач может занимать один-два урока. Рекомендуется проводить в 10-м классе, хотя он посилен и успевающим  9-классникам.

Zalipaeva L.V. (MEI SS № 3, Pushkino, Moscow reg.). Non-inertialreference frame. Elective course of physics, grade 10. The course is designed for 6 occupations each depending on the number of considered examples and tasks and can take a lesson or two. It is recommended to carry out in the 10th grade, althoughit is feasible to advanced students of the grade 9.

Леденёва М.В.  margar-l@mail.ru  (МОУ гимназия г. Протвино, Московская обл.). Законы Ньютона. Урок обобщения и систематизации знаний, 9 класс (учебник: А.В. Пёрышкин, Е.М. Гутник. Физика. 9 класс. М.: Дрофа, 2006). В рамках интегративно-дифференцированного подхода представлен конспект урока по хорошо известной теме (модуль 4, 1-й и 2-й уровни сложности, 7 учебных элементов). Модульная программа блока «Законы Ньютона» (5 модулей) и карта когнитивных стилей учащихся (20 учеников средней обученности) даны на диске.

Ledenyova M.V. (MEI gymnasium, Protvino, Moscow reg.). Laws of Newton. Lesson of generalization and systematization of knowledge, grade 9 (textbook: A.V. Pyoryshkin, E.M. Gutnik. Physics. Grade 9. M.: Drofa, 2006). Within the integrative-differential approach, the abstract of a lesson on a well-known theme is presented (module 4, 1st and 2nd levels of complexity, 7 educational elements). The modular program of the block «Laws of Newton» (5 modules) and a card of cognitive styles of students (20 students of a middle proficiency) are given on the disk.

Мамеева-Шварцман И.М. mameeva-schvartsman@rambler.ru (МКОУ Шеломовская СОШ, с. Шеломы, Новозыбковский р.,  Брянская обл.). Тетради для фронтальных лабораторных работ по физике (22 работы, 7–9 кл., УМК А.В. Пёрышкина, Е.М. Гутник). С целью сокращения времени урока на оформление лабораторных работ предложены  тетради с шаблонами их оформления. Включение  заданий развивающего характера не позволяет школьникам выполнять работы механически. Тексты для каждого класса свёрстаны для двусторонней печати, так что легко складывается  книжечка формата А5. Если нет проблемы с бумагой, тексты можно легко преобразовать в формат А4. 

Mameeva-Schwarzman I.M.  MSEI Shelomovskaya SS, v. Shelomy, d. Novozybkovsky, Bryansk reg.) Notebooks for the front laboratory works on physics (22 works, grades 7–9, EMK of A.V. Pyoryshkin, E.M. Gutnik). In order to reduce the time of lessons on registration of laboratory works, notebooks with patterns of their registration are offered. Inclusion of tasks of developing character doesn't allow students to perform works mechanically. The texts for each class are imposed for the two-sided printing, so a book of A5 format can be easily folded. If there is no problem with paper, texts easily can be transformed to the format А4.

Пигалицын Л.В., Народный учитель России levp@rambler.ru  (МОУ СОШ № 2, г. Дзержинск, Нижегородская обл.). · Электрические измерения неэлектрических величин. Представлены  несложные демонстрационные установки, позволяющие измерять практически все физические величины, изучаемые в школьном курсе физики, с демонстрацией результатов на стрелочном вольтметре в качестве индикатора. В частности, показаны способы электрического измерения расстояния, перемещения, скорости, ускорения, угла поворота, угла при основании наклонной плоскости, импульса и кинетической энергии скатывающегося с него шара · Изучение маятника П.Л. Капицы с вибрирующим подвесом. Ученический исследовательский проект Васильева Олега (10 кл.).

Pigalizyn L.V., The national teacher of Russia (MEI, SS № 2, Dzerzhinsk, Nizhny Novgorod reg.). • Electrical measurements of nonelectrical quantities. We present simple demonstration installations which allow measuring practically all physical quantities studied in the school course of physics. The results are demonstrated with a pointer voltmeter as indicator. In particular, we show ways of the electric measurements of distance, displacement, velocity, acceleration, rotation angle, angle at the base of an inclined plane, momentum and kinetic energy of a ball sliding down • Study of the pendulum of P.L. Kapitsa with a vibrating suspension. The student research project of Vasiliev Oleg (grade 10).

Рейман А.М. rey_noc@mail.ru (ИПФ РАН, г. Нижний Новгород). Введение в теорию колебаний: лекция 4.  В продолжение серии лекций (см. № 14, 15/2011; 6, 7/2012) рассмотрен процесс сложения гармонических колебаний, который понадобится  в дальнейшем при рассмотрении вынужденных колебаний и при решении задач на интерференцию и дифракцию волн, в том числе в оптике.

Reiman A.M. (IAP RAS, Nizhny Novgorod). Introduction to the theory of vibrations: lecture 4. In continuation of the series of lectures (see. № 14, 15/2011; 6, 7/2012), the process of adding harmonic oscillations is reviewed, which is required in the further when considering forced vibrations and in solving tasks on interference and diffraction of waves including in the optics.

Сёмина М.И. Mariy-syomina@yandex.ru (МОУ гимназия № 41, г. Люберцы,  Московская обл.). Из опыта работы по технологии проблемного обучения. Предложены сценарии четырёх уроков (выделено 5 видов проблемных ситуаций) по УМК А.В. Пёрышкина, Е.М. Гутник: · Открытие электрона (учебник: Мякишев Г.Е., Синяков А.З., Слободсков Б.А. Физика. Электродинамика. 10–11  класс. М.: Дрофа, 2009) ·  Кипение.  Температура (8 класс)  ·   Атмосферное давление (7 класс)  ·  Механическая работа (7 класс). Учитель, создавая на уроке в ходе изучения нового материала проблемные ситуации или способствуя их созданию самими учениками, побуждает их к активной самостоятельной деятельности по их разрешению, в результате чего и происходит творческое овладение знаниями и развитие мыслительных способностей.  

Syomina M.I. (MEI gymnasium № 41, Lyubertsy, Moscow reg.). From experience on technology of problem training. Plans of four lessons are offered (5 types of problem situations are allocated) according to the EMK of A.V. Pyoryshkin, E.M. Gutnik: • The discovery of the electron ((textbook: Myakishev G.E., Sinyakov A.Z., Slobodckov B.A. Physics Electrodynamics. Grades 10–11. M. Drofa, 2009) • Boiling. Temperature (grade 8) • Atmospheric pressure (grade 7) • Mechanical work (grade 7).The teacher, creating problem situations at a lesson during studying a new materialor contributing to their creation by students, motivates them to active independent work to resolve them, as a result of what happens creative mastering of knowledge and the development of cognitive abilities.

18.

Поздравляем с юбилеем Юрия Анатольевича Каверина!

Ключевые слова: юбилей, Юрий Анатольевич Каверин.

Congratulations on the anniversary, Yuri Anatolyevich Kaverin!

Keywords: anniversary, Yuri Anatolyevich Kaverin.