1.

Итоги конкурса «Я иду  на урок»-2011.

Представлены итоги ежегодного конкурса «Я иду на урок», в котором в 2011 г. участвовали 20 учителей с уроками разного типа. Почти единогласным решением жюри присуждены три премии «Мастер»: Л.А. Андриксоновой  (ПУ № 70, г. Можайск, Московская обл.), Л.И. Аристарховой (МОУ РСОШ, п. Ревякино, Ясногорский р-н, Тульская обл.) и Л.А. Мордовцевой (с. Тузуклей, Камызякский р., Астраханская обл.). Полностью рецензии всех членов жюри даны на диске. Там же приведены все конкурсные уроки в pdf-формате и электронные приложения к ним.

Ключевые слова: конкурс «Я иду на урок».

We present results of the competition, «I'm going to class» -2011, in which in 2011 20 teachers with lessons of different type participated. Almost unanimously the jury awarded three prizes of «Master»: L.A. Andriksonova (Ps № 70, Mozhaisk, Moscow reg.,), L.I. Aristarkhova (MEI RSS, v. Reviakino, d. Yasnogorskiy, Tula reg.), and L.A. Mordovtseva (v. Tuzukley, d. Kamyzyaksky, Astrakhan reg.). Fully reviews of all jury members are given on the disk.

Keywords: competition, «I'm going to class».

2.

Самойлова  Н.Н. elizavetaorlov@yandex.ru  (ГОУ  СПО ТЭТ, с. Красный Яр, Звениговский р-н, Респ. Марий Эл). Физика атомного ядра. Радиоактивные превращения. Урок изучения нового материала, 11-й кл.

Представлен конспект урока с дидактическими материалами, построенный по модульному принципу: весь материал урока как целого модуля разделён на учебные элементы, в том числе с соответствующим входным и выходным контролем и рейтинговым оцениванием. Отличительной особенностью является использование индивидуальных дневников урока – раздаточных листов с описанием работы на каждом этапе, что организует по минутам работу учащихся. Новый приём –  раздаточный материал выполнен в виде цветных листов с заданиями. Урок сопровождается презентацией, которая представлена на диске.

Ключевые слова: физика атомного ядра, радиоактивные превращения, модульная технология, 11 класс.

Samoilova N.N. (SEI AVT TEC, v. Krasnyi Yar, d. Zvenigovsky, Resp. Mari El). Physics of an atomic nucleus. Radioactive transformations. Lesson of studying of a new material, grade 11.

We present an abstract of a lesson with the didactic materials, constructed on a modular principle: all material of a lesson as a whole module is divided into educational elements, including the corresponding input and output control and rating estimation. The distinctive feature is the use of personal diaries of a lesson – distributing sheets with the description of the work at each stage that organizes the work of students by the minute. A new reception – a distributing material is executed in the form of color sheets with tasks. The lesson is accompanied by the presentation, which is shown on the disk.

Keywords: physics of an atomic nucleus, radioactive transformations, modular technology, 11th grade.

3.

Битюрина В.Ю. bitiurina@yandex.ru (ГОУ лицей № 38, г. Нижний Новгород).  Проект «Радиоволны» с защитой на английском.

Описаны организация работы учащихся 11-го класса над коллективным проектом «Радиоволны», сочетающей  самостоятельную индивидуальную работу с групповой и закончившейся защитой на английском языке. Обсуждаются достоинства и недостатки этой формы учебной деятельности.

Ключевые слова: ученический коллективный реферативный проект.

Bityurina V.Yu. (SEI lyceum № 38, Nizhny Novgorod). The project «Radio waves» with protection in English.

We describe the organization of the work of the students of 11th grade over the collective project «Radio waves», combining the individual work with the group one and ending with the protection in English. The advantages and disadvantages of this form of educational activity are discussed.

Keywords: student's collective abstract project.

4.

Коган Н.Э. kogan.ag@gmail.com (ГОУ ЦО № 345, г. Москва). Домашние контрольные работы с выбором данных.

С целью экономия урочного времени предложена система домашних контрольных работ в виде заданий с выбором данных: учащиеся, исходя из здравого смысла, должны определить, какие недостающие физические величины необходимы для решения предложенной задачи и найти их числовые значения в таблицах, Интернете, других источниках. Приведены примеры заданий для 10 и 11 классов.

Ключевые слова: домашние контрольные работы, 10–11 кл.

Kogan N.E. (SEI  CE № 345, Moscow). Home control works with the choice of data.

We offer, in order to economize the time of a lesson, a system of home control works in the form of jobs with the choice of data: students, on the basis of common sense, should determine what the missing physical values are necessary for the decision of the offered task and to find their numerical values ​​in tables, Internet and other sources. Examples of tasks for grades 10 and 11 are resulted.

Keywords: home control works, grades 10–11.

5.

Елагина М.Ю. pelageym@yandex.ru (МОУ СОШ № 1, п. Никель, Мурманская обл.). Компьютер на уроках физики.

Описаны три примера эффективного применения компьютера на уроках физики – в качестве инструмента обработки результатов практических работ и графического решения задач. Показано, что компьютер позволяет значительно экономить время, если использовать графический метод обучения.

Ключевые слова: MicrosoftOffice Excel, графический метод обучения, свободное падение тел, электролиз, кинематика.

Elagina M.Yu. (MEI SS № 1, v. Nikel, Murmansk reg.). The computer at physics lessons.

We describe three examples of effective use of a computer at physics lessons – as a tool for processing the results of practical works and graphic solutions of tasks. It is shown that the computer can save time by using a graphical method of learning.

Keywords: MicrosoftOffice Excel, graphical method of learning, free falling of bodies, electrolysis, kinematics.

6.

Чалимова Р.А. chalimova@mail.ru (ГБОУ гимназия № 1257, г. Москва). Учебные экскурсии по физике.

Представлен опыт организации учебных экскурсий.

Ключевые слова: учебные экскурсии, развитие познавательного интереса, науки политехнического цикла.

Chalimova R.A. (SBEI gymnasium № 1257, Moscow). Educational excursions on physicics.

We present our experience of the organization of educational excursions.

Keywords: educational excursions, development of cognitive interest, sciences of a polytechnic cycle.

7.

Каптелова Н.В. natkap56@bk.ru (МБОУ гимназия № 79, г. Барнаул,  Алтайский кр.). Практико-ориентированное начало урока – мощное средство создания учебной мотивации.

Для того чтобы школьные знания имели у школьника преимущество перед другими видами и источниками информации, заполняли бы его память, учитель должен ежедневно поддерживать повышенный интерес к изучаемому материалу. А для этого необходимо начинать каждый урок с примеров практического использования знаний, которые предстоит изучить на данном уроке. Приведены примеры активной мотивации урока.

Ключевые слова: учебная мотивация, практико-ориентированное начало урока.

Kaptelova N.V. (MBEI gymnasium № 79, Barnaul, Altai  reg.). Practice-oriented start of a lesson – powerful tool for learning motivation.

We consider that the teacher should support heightened interest to a studied material daily for school knowledge to have advantage over other types and sources at a student and fill his memory. And for this it is necessary to start each lesson with examples of practical application of knowledge to be studied at this lesson. Examples of active motivation of a lesson are given.

Keywords: educational motivation,  practice-oriented beginning of a lesson.

8.

Ефимов В.В. efimberez@mail.ru (МОУ СОШ № 3, г. Березники,  Пермский кр.). Измерение величины выталкивающей силы в воздухе.

Описаны два эксперимента по измерению выталкивающей силы в воздухе с помощью электронных весов. Материал можно использовать на уроке (7-й класс) при изучении темы «Закон Архимеда», а также на занятиях  кружка или факультатива.

Ключевые слова: эксперимент, сила Архимеда, электронные весы, 7 класс.

Efimov V.V. (MEI SS № 3, Berezniki, Perm reg.). Measurement of the size of the pushing out force in air.

We describe two experiments on measurement of the pushing out force in air by means of electronic scales. The material can be used at a lesson (7th grade) at the theme of studying «Archimedes Law», as well as on the lessons of a circle or additional course.

Keywords: experiment, Archimedes force, electronic scales, grade 7.

9.

Богданов К.Ю. kbogdanov1@yandex.ru (БГОУ лицей № 1586,  г. Москва). По страницам американского журнала «Physics Teacher».

Приведено несколько задач из американского журнала «Physics Teacher» – с решениями и ответами. Ещё 8 тестовых заданий даны на диске.

Ключевые слова: решение задач, закон сохранения энергии, кинематика вращательного движения.тепловые явления.

Bogdanov K.Ju. (SEI lyceum № 1586, Moscow). On pages of the American magazine «Physics Teacher».

We present some tasks from the American magazine «Physics Teacher» with solutions and answers. 8 more test tasks are given on the disk.

Keywords: solving tasks, law of energy conservation, kinematics of rotational motion, thermal phenomena.

10.

Бражников М.А. birze@inbox.ru  (ИХФ, МПГУ, г. Москва). К истории глубоких падений.

Интересная информация об исторических экспериментах, доказывающих отклонение тела отвертикали при свободном падении вследствие вращения Земли.

Ключевые слова: вращение Земли, свободное падение, опыт Бенценберга.

Brazhnikov M.A. (ICP, MPSU, Moscow). On the history of deep falling.

We present interesting information about the historical experiments that show a deviation of a body from the vertical at free fallingdue to rotation of the Earth.

Keywords: rotation of the Earth, free falling, experiment of Benzenberg.

11.

Дроздов В.Б. (г. Рязань). Задачи, принесённые с прогулки.

Приведена оригинальная задача с расчётом параметров струи, выпускаемой из водяного насоса.

Ключевые слова: водяной насос, движение по параболе.

Drozdov V.B. (Ryazan). The tasks brought from a walk.

We givean original task with the calculation of the parameters of the jet produced from the water pump.

Keywords: water pump, motion in a parabola.

12.

Старшов М.А. mastarshov@mail.ru (СГУ им. Н.Г. Чернышевского, г. Саратов). Из жизни учителя физики...

Полезная информация о том, как можно использовать для простых физических опытов отслужившую энергосберегающую лампочку.

Ключевые слова: энергосберегающая лампочка, простые физические опыты.

Starshov M.A. (SSU of a name of  N.G. Chernyshevsky, Saratov. From the life of a teacher of physics...

We offer useful information about how to use an used energy saving light bulb for simple physical experiments.

Keywords: energy saving light bulb, simple physical experiments.

13.

Чаругин В.М., проф., академик РАКЦ charugin2010@mail.ru (МПГУ, г. Москва). Звёздное небо в апреле.

Описано звёздное небо, даны звёздные карты в зените, южной и северной частях горизонта, фазы Луны, планеты, метеорные потоки. Приведено изображение созвездия Овна в представлении современного художника, а также астрофогорафии Сатурна и Урана с голубыми кольцами и рисунок художника экзопланеты Кеплер-22b, похожей на Землю, вращающейся вокруг своей звезды, похожей на  Солнце.

Ключевые слова: астрономия, звёздное небо, звёздные карты, созвездие Овна, экзопланета Кеплер-22b, кольца Сатурна и Урана из микро- и наночастиц.

Charugin V.M., prof., academician of the RAATs. (MSPU, Moscow). The star sky in April.

We describe the star sky, we give star maps in the zenith, the southern and northern parts of the horizon, phases of the Moon, planets, and meteor streams. An image of the constellation Aries in the representation of a contemporary artist as well as astrophotographies of Saturn and Uranus with blue rings and drawing of an artist of the extrasolar planet Kepler-22b, similar to the Earth, orbiting its parent star, similar to the Sun, rotating around the star similar to the Sun.

Keywords: astronomy, star sky, star maps, constellation Aries, extrasolar planet Kepler-22b, rings of Saturn and Uranus from micro and nanoparticles.

14.

Чаругин В.М., проф., академик РАКЦ charugin2010@mail.ru (МПГУ, г. Москва). Роскошный часослов герцога Беррийского (1410–1415 гг.): Апрель.

Приведена миниатюра «АПРЕЛЬ» из  рукописной книги XV в. «Великолепный часослов герцога Беррийского», иллюстрированного братьями Лимбург. Описано содержание иллюстрации, дана интерпретация астрономических данных, представленных условно в верхней части миниатюры.

Ключевые слова: средневековый календарь, часослов герцога Беррийского, братья Лимбурги, юлианский календарь.

Charugin V.M., prof., academician of the RAATs. (MSPU, Moscow). Luxurious Book of hours of the Duke de Berry (1410-1415): April.

We present the miniature «April» from the manuscript of XV century. «Magnificent Book of Hours of the Duke de Berry» illustrated by brothers Limburg. The content of images is described, the interpretation of astronomical data presented conventionally at the top of the miniature, is given.

Keywords: medieval calendar, Book of Hours of the Duke de Berry, brothers Limburg, Julian calendar.

15.

Пигалицын Л.В., Народный учитель России levp@rambler.ru (МОУ СОШ № 2, г. Дзержинск, Нижегородская обл.). Новости науки и техники.

Дан обзор последних сообщений в Интернете. Тема: «лампа ВасИльича» вместо лампочки Ильича». Расширенный обзор дан на диске.

Ключевые слова: новости науки и техники,  физика и техника, лампа накаливания,  люминесцентная лампа, светодиодная лампа.

Pigalizyn L.V., The national teacher of Russia (MEI, SS № 2, Dzerzhinsk, Nizhny Novgorod reg.). News of science and technique.

We give a review of the latest messages on the Internet. The theme: «A lamp of Vasilich instead of a bulb of Ilyich». The expanded review is given on the disk.

Keywords: news of science and technique, physics and technique, incandescence lamp, luminescent lamp, light-emitting diode lamp

16.

Карташов В.Ф. kartash44@yandex.ru (ЧИПС, г. Челябинск). Практические работы по астрономическим данным из Интернета: светила на небе.

Продолжение серии статей. По двум космическим астрофото Солнца на фоне звёздного неба, выполненным инструментом LASCO космического аппарата SOHO в две разные даты, предложено определить продолжительность звёздного года и угол между плоскостями эклиптики и небесного экватора.

Ключевые слова: Солнце, аппарат SOHO, звёздный год, экваториальные координаты.

Kartashov V.F. (Institute of Communications, Chelyabinsk). Practical work on the astronomical data from the Internet: lights in the sky.

We present the continuation of a series of articles. Using two space astrophotoes of the Sun on the background of the star sky made with the instrument LASCO of the spacecraft SOHO in two different dates, it is offered offer to determine the duration of the siderial year and the angle between the ecliptic and the celestial equator.

Keywords: Sun, the spacecraft SOHO, siderial year, equatorial coordinates.

17.

Колдобский А.Б. koldobski@mtu-net.ru (НИЯУ МИФИ, г. Москва). Энергия и люди: сейчас и завтра.

Обсуждаются проблемы энергетики будущего: на какой источник энергии следует всё же ориентироваться человечеству, чтобы иметь сколько-нибудь приемлемые цивилизационные перспективы? Каков «календарный план» их оптимальной адаптации к реалиям наших дней и обозримого будущего? На сколько лет хватит нефти и угля?

Ключевые слова: энергетика будущего, фукусимская авария, энерготехнологии, топливно-энергетический баланс, «огневая» энергетика, термоядерная энергетика, возобновляемые источники энергии.

Koldobskii A.B. (NNRU MEPI Moscow). The energy and the people: now and tomorrow.

We discuss the problems of energy of the future: on what source of energy should be guided mankind to have any reasonable civilization prospects? What is the «calendar plan» of their optimum adaptation to realities of our days and the foreseeable future? For how many years there will be enough oil and coal?

Keywords: energy of the future, Fukusima accident, energy technologies, fuel-energy balance, «Fire» energy, thermonuclear power, renewable energy sources. 

18.

Генденштейн Л. genden@list.ru (ИСМО РАО, г. Москва), Кошкина А. (МОУ СОШ № 37, г. Архангельск), Левиев Г. (г. Иерусалим, Израиль), проф. Орлов В.А. (ИСМО РАО, г. Москва). Система обучающих задач по физике, 1011 кл.

Продолжение серии статей (см. № 13, 15, 16), посвящённых методам обучения решению задач по физике. В рамках тем «Статика» и «Закон Архимеда»   подробно разобрана задача о равновесии стеклянной палочки  в стакане с водой,  опирающейся на край стакана.

Ключевые слова: решение задач, ЕГЭ, обучающие задачи, статика и закон Архимеда, 10–11 классы.

Gendenshteyn L.E. (Institute of content and teaching methods of RAE, Moscow), Koshkina A.V., (MEI SS № 37, Archangelsk), Leviev G.I. (Jerusalem, Israel), professor Orlov V.A. (Institute of content and teaching methods of RAE, Moscow). The system of training tasks in physics. Grades 10–11.

We present continuation of a series of articles (see number 13, 15, 16), devoted to methods of training to solve tasks in physics. Within the limits of the themes «Statics» and «Archimedes law», the task of equilibrium of a glass stick in a glass with water leaning against glass edge, is examined in detail.

Keywords: solving tasks, USE, training tasks, statics and the Archimedes law, grades 10–11.

19.

Гуденко Е.В. eviktorovna@mail.ru (ГОУ СОШ № 814, г. Москва). Фонд «Династия»: Винзавод. Жизнь – версия науки.

Фоторепортаж со второго международного научно-популярного фестиваля «ЖИЗНЬ. Версия науки», проводимого фондом «Династия» с участием победителей 4-го  конкурса «Научный музей в XXI веке».

Ключевые слова:  фонд «Династия», конкурс «Научный музей в XXI веке», фестиваль «ЖИЗНЬ. Версия науки».

Gudenko E.V. (SEI SS № 814, Moscow). Fund «Dynasty»: Winery. Life – the version of science.

We give a photo report from the second international festival of popular science «LIFE. Version of science» conducted by the fund «Dynasty» with participation of the winners of the 4th competition «Scientific museum in the XXI century».

Keywords: fund «Dynasty», competition «Scientific museum in the XXI century», festival «LIFE. Version of science».

20.

Губкин М.К. gubkinmk@rambler.ru (МЭИ (ТУ), г. Москва). Задачи очных и заочных олимпиад по физике в мэи (ТУ) 2010–2011 гг.

 В продолжение подборки задач, предлагавшихся на олимпиадах по физике в МЭИ (ТУ) в 2010/2011 уч. г., даны семь задач с решениями на темы динамика и  электродинамика.

Ключевые слова: решение задач, олимпиады МЭИ (ТУ), динамика,  электродинамика.

Gubkin M.K. (MEI (TU), Moscow). Tasks of internal and correspondence olympiads on physics in MEI (TU) in 2010–2011 academic year.

We give seven tasks with solutions throughout a selection of the tasks offered on the olympiads on physics in MEI (TU) in 2010/2011 academic year, on the themes in dynamics and electrodynamics.

Keywords: solving tasks, olympiads in MEI (TU), dynamics, electrodynamics.

21.

Даммер М.Д., проф. dammermd@yandex.ru (ЧГПУ, г. Челябинск). Всероссийская олимпиада студентов по теории и методике обучения физике.

Информационное сообщение с приглашением принять участие в очередной ежегодной олимпиаде студентов педагогических вузов, будущих школьных учителей физики, которая состоится 9–11 апреля 2012 г.

Ключевые слова: студенческая олимпиада по теории и методике обучения физике.

Dammer M.D., professor (ChSPU, Chelyabinsk). All-Russia olympiad of students under the theory and a technique of teaching physics.

We present an information message with an invitation to take part in the next annual  olympiad of students of pedagogical high schools, future school teachers of physics to be held in April, 9–11, 2012.

Keywords: olympiad of students of pedagogical high schools.

22.

Рефераты электронных публикаций.

Abstracts of electronic publications.

Материалы ко дню космонавтики

Алексеева Е.В. n-ever@ya.ru (ЧУ СОШ Первая Школа, г. Красногорск, Московская обл.). Игра «Солнечная система». Интерактивная презентация.

Alexeyeva E.V. (PS «First School», Krasnogorsk, Moscow region). The game «Solar System». Interactive presentation

Гасанова Юлия, Иванов Артём (9 класс, МСОШ  № 3 имени Ленинского комсомола, г. Гагарин, Смоленская обл.). Как всё начиналось…  Ученический проект: руководитель учитель физики И.В. Салмина. Презентация, посвящённая памяти  первого космонавта планеты.

Hasanova Julia, Ivanov Artem (grade 9, MSS № 3 of a name of Lenin Komsomol,  Gagarin, Smolensk region). How it all began ... The student project:  The scientific adviser –   the teacher of physics I.V. Salmina. The presentation devoted to memory of the first cosmonaut of the plane

Скугарева А., Головкин И., Рыгина Н., Елизарова Ю., Бурцева Ю., Дорощенкова В., Шереметьева М., Иванова Е., Кувалдин Е., Павлова Е., Тубольцев С. (8-11 классы, та же школа). Презентация «Физика вокруг нас». Коллективный ученический проект, посвящённый дню рождения земляка – Ю.А. Гагарина, первого космонавта планеты. Руководитель: учитель физики И.В. Салмина.

Skugareva A., Golovkin I., Rygina N., Yelizarova Yu., Burtseva Yu., Doroschenkova V., Sheremetyeva M., Ivanova, E., Kuvaldin E., Pavlova E., Tuboltsev C. (grades 8–11, the same school). Presentation «Physics around us». The collective student project devoted to the birthday of the fellow countryman – Ju.A. Gagarin, the first cosmonaut of the planet. The scientific adviser –   the teacher of physics I.V. Salmina.

Дробыш Елена (11  класс, ГУО СОШ № 16, г. Гродно, Респ. Беларусь). Поэзия на уроках астрономии. Ученический познавательный проект. Руководитель И.И. Мисюля qazasa@bigmir.net. Сделана тематическая подборка стихов и иллюстраций к урокам астрономии. Представлена презентация.

Drobysh Elena (grade 11, SEI SS № 16, Grodno, Resp. Belarus). Poetry on the lessons of astronomy. The student informative project. The scientific adviser – I.I. Misyulya. The thematic selection of verses and illustrations to astronomy lessons is made. The presentation is presented.

Милюкова Н.Ю. nmilukova@rambler.ru (ГБОУ СПО СК № 12, г. Москва). Презентация «Живая хронология» (устный журнал).

Miliukova N.Yu. (SBEI SVE Building college № 12, Moscow). Presentation «Live chronology» (oral magazine)

Старшов М.А. mastarshov@mail.ru (СГУ им. Н.Г. Чернышевского, г. Саратов). Простая модель реактивного двигателя. Предложена легко изготавливаемый из пластиковой бутылки вариант сегнерова колеса.

Starshov M.A. (SSU of a name of Chernyshevsky, Saratov). A simple model of a jet engine. An easily made from a plastic bottle variant of the Segner wheel.

Ташкинова  Г.Г.,  Коробкова Л.Ю., Саввичева В.П., проф. Чаругин В.М. (ДНТТМ, г. Москва). Астрономический праздник «День космонавтики».

Tashkinova G.G., Korobkova L.Ju., Savvitcheva V.P., prof. Charugin V.M. Astronomical holiday «Day of astronautics».

Чехова З.Я. (ГОУ ЦО № 195 Адмиралтейского района. г. Санкт-Петербург).  История развития космонавтики: от воздушного шара до ракеты». Внеклассное мероприятие. На обширном материале (презентация включает в себя 62 слайда с переходами по гиперссылкам к фрагментам из кинофильмов «К звёздам», «Андрей Рублёв», «Памяти Гагарина») проиллюстрирована реализация извечной мечты человека преодолеть земное притяжение. Подчёркнута экологическая линия.

Chekhova Z.Ya. (SEI CE № 195, d. Admiralteisky, St. Petersburg). History of development of astronautics: from a balloon to a rocket. Out-of-class action. Realization of the eternal dream of a man to overcome terrestrial gravitation is illustratedon an extensive material (the presentation includes 62 slides with hyperlinks to fragments of the films «To stars», "Andrey Rublyov", «Gagarin's Memory»)

 

Дополнительные Материалы к  печатным публикациям

Additional materials to printing publications

Итоги конкурса «Я иду на урок-2011». Козлова Н.Д., Беляева Т.В., Блинова М.В., Дмитриев Г.В., Задорожная С.В., Каверин Ю.А., Канаичева М.В., Каптелова Н.В., Лимонова С.А., Новичихина А.Н., Рыбицкая В.А., Сёмке А.И. Полные рецензии на все конкурсные уроки, опубликованные в 2011 г. Все  уроки конкурса в формате pdf с электронными приложениями.

Results of the competition, «I'm going to class-2011», Kozlova N.D.,Belyaeva T.V., Blinova M.V., Dmitriev G.V., Zadorozhnaya S.V., Kaverin Ju.A.,Kanaicheva M.V., Kaptelova N.V., Limonova S.A., Novichikhina A.N., Rybickaya V.A., Semke A.I. Full reviews of all competition lessons published in 2011. All lessons of competition in the format pdf with electronic appendices.

Алексеева Е.В. n-ever@ya.ru (ЧУ СОШ Первая Школа, г. Красногорск, Московская обл.): Нестандартные лабораторные работы с элементами поиска, 7–9 кл. (на апрель): Измерение давления (7 кл.) Наблюдение световых явлений (8 кл.)   Наблюдение явлений интерференции и дисперсии (9 кл.) Комплект тематических контрольных и проверочных работ по физике, 7–9 кл.  (на апрель): Давление (7 кл.)  Магнитные явления (8 кл.)  Электромагнитные явления (9 кл.) •  Миниконкурс «Пять вопросов о звуке» Презентация «Живой эхолокатор – летучая мышь» Ученический минивидеопроект Шлобиной Алисы (8 кл.) «Пузырьки-спасатели». 

Alexeyeva E.V. (PS «First School», Krasnogorsk, Moscow region). • Non-standard laboratory works with elements of search, grades 7–9 (April): • Measurement of pressure grade 7) • Observation of light phenomena (grade 8) • Observation of the phenomena of interference and dispersion (grade 9) • The complete set of thematic control and verifying works on physics, grades 7–9 (April). • Pressure (grade 7) • magnetic phenomena (grade 8) • Electromagnetic phenomena (grade 9) • Mini-competition «Five questions about sound» Presentation of «Living sonar a bat» • Student mini-video-project of SHLOBINA Alice (grade 8) «Bubbles rescuers».

Белюстов В.Н. belyustov@yandex.ru (МОУ Борисоглебская гимназия № 1, г. Борисоглебск, Воронежская обл.). Леонардо да Винчи (15.04.1452–02.05.1519). Краткая биография гения эпохи Возрождения – учёного-исследователя, инженера, изобретателя, музыканта, архитектора, литератора, театрального художника-постановщика и режиссёра, дизайнера одежды, оставившего потомкам свои записные книжки – кодексы, объёмом около семи тысяч страниц текста и сто тысяч рисунков, которые хранятся ныне в разных европейских музеях и частных коллекциях мира. Свыше 100 действующих моделей устройств да Винчи собраны по его чертежам и выставлены на всеобщее обозрение. Именем учёного названы кратеры на Луне и Марсе. Презентация.

Belyustov V.N. (MEI Borisoglebsk gymnasium № 1, Borisoglebsk, Voronezh reg.) Leonardo da Vinci (15.04.1452–02.05.1519). Brief biography of the genius of the Renaissance –  a research scientist, engineer, inventor, musician, architect, writer, theatrical production designer and director, the designer of the clothes, left to descendants his notebooks – Codes of about seven thousand pages of text and one hundred thousand drawings,now stored in different European museums and private collections around the world.Over 100 working models of devices of da Vinci are collected under its drawings and are exposed on a general review. The name of the scientist names craters on the Moon and Mars. Presentation

Биттирова З.И. zbittirova@ya.ru (МОУ лицей № 7 им. Ш. Козуб,  с. Новоивановское, Майский р-н, КБР). Приёмы в преподавании  физики для  повышения интереса к предмету.  Описаны эффективные приёмы «весёлые минутки», облегчающие заучивание формул и понимание решений задач.

Bittirova Z.I. (MEI lyceum № 7 of a name of Sh. Kozub, v. Novoivanovskoye, d. Maisky, Kabardino-Balkar Republic). Techniques in teaching of physics for increase the interest to a subject. We describe effective techniques "gay minutes" facilitating learning of formulas and understanding of solutions of tasks.

Битюрина В.Ю. bitiurina@yandex.ru (МОУ лицей № 38,  г. Нижний Новгород). О возможностях применения ИКТ при обучении физике в 10–11 классах.  Компьютер эффективно используется для ведения электронного журнала, для размещения лабораторных работ и экзаменационных материалов, для подготовки презентаций с целью их предъявления на уроках буквально всех типов, для проведения ученических исследовательских работ. Приводятся примеры ИКТ-фрагментов, вставляемых в урок.

Bityurina V.Yu. (MEI lyceum № 38, Nizhny Novgorod). About possibilities of application of ICT in teaching physics in grades 10–11. The computer is effectively used for e-journal, for placing of laboratory works and examination materials, for preparation of presentations for the purpose of their presentation at lessons of almost all types, for carrying out of student research works. Examples of some ICT-fragments inserted into the lesson are shown.

Дмитриев Г.В. dgenа1969@yandex.ru (МОУ Новошимкусская СОШ,  Яльчикский р-н, Чувашская Респ.) Интеллектуальная игра «Покорение крепости Знаний» по теме «Электричество», 8–9 кл. Представлена интеллектуальная игра с использованием компьютера на базе PowerPoint с гиперссылками. Играют две команды по 7 человек.

Dmitriev G.V. (MEI Novoshimkusskaya SS, d. Yalchiksky, Rep. of Chuvashia). Intellectual game «Conquest of the Fortress of Knowledge» on the theme «Electricity», grades 8–9. We present an intellectual game with use of a computer on the basis of PowerPoint with hyperlinks. Two commands on 7 persons play.

Долгушин А.Н. dolgushin23fizika@yandex.ru (МОУ лицей № 23, г. Воскресенск, Московская обл.). Тематические задачи из разделов «Механика», «Электростатика», «Магнитное поле».

Dolgushin A.N. dolgushin23fizika@yandex.ru (MEI licey № 23, Voskresensk, Moscow reg.). Thematic tasks from the sections of «Mechanics», «Electrostatics», «Magnetic field».

Дроздов В.Б. (г. Рязань) • Момент инерции тел вращения. Получена общая формула момента инерции любого тела вращения, которую удобно использовать для вычисления моментов инерции конкретных тел. Показано её применение к расчёту шара, конуса и сферы. Рекомендуется для классов с углублённым изучением  физики • Центр масс тел вращения. Выведена общая формула для центра масс любого тела вращения, которая упрощает расчёт в случае конкретного тела.

Drozdov V.B. (Ryazan). • The moment of inertia of bodies of revolution. We received a general formula for the moment of inertia of any body of rotation which is convenient for using for calculation of the moments of inertia of concrete bodies. Its application to calculation of a sphere, a cone and sphere is shown. It is recommended for classes with in-depth study of physics.The center of mass of bodies of revolution. We derive a general formula for the center of mass of any body of rotation, which simplifies the calculation for a concretebody.

Елагина М.Ю. pelageym@yandex.ru (МОУ СОШ № 1, п. Никель, Мурманская обл.). Сценарий интегрированного урока-практикума «Моделирование колебательного движения» (11-й класс) с  инструкцией для учащихся и результатами обработки данных в программе Excel для незатухающих и затухающих колебаний.

Elagina M.Yu. (MEI SS № 1, v. Nikel, Murmansk reg.). A plan of an integrated lesson-practical work «Modeling of the vibrational motion» (grade 11) with instructions for students and results of data processing in program Excel for undamped and damped oscillations.

Карташов С.Н. skif_1970@mail.ru (МБОУ СОШ с. Маис, Никольский район, Пензенская обл.). Различные способы доказательства равенства времени подъёма тела  времени его падения, 9 кл. Предложено три разных способа (в том числе с использованием Excel) объяснения  экспериментального факта равенства времен подъёма и падения тела, брошенного вертикально вверх. Учитель может использовать эти способы на уроке, факультативе или занятиях школьного физического кружка.

Kartashov S.N. (MBEI SS v. Mais, d. Nikolsky, Penzf reg.). Various ways of the proof of equality of the time of lifting of a body to the time of its falling, grade 9. We offer three different ways (including with use of Excel) to explain the experimental fact of the equality of the times of lifting and falling of a body thrown vertically upwards. Teachers can use these methods at a lesson, at elective classes or employment of a school physical circle.

Кузнецова О.Н. skola2-oze@yandex.ru (МОУ  СОШ № 2, г. Озёры, Московская обл.). Два мастер класса:Явление электромагнитной индукции.  На примере урока изучения нового материала «Явление электромагнитной индукции» (9-й кл.) показано, как организовать работу, чтобы  учащиеся самостоятельно находили ответы на поставленные вопросы, решали проблемные ситуации, учились анализировать факты, обобщать, делать выводы. Представлены сценарий урока и презентация • Приглашение к чаепитию. Сюжетно-ролевая игра в форме групповой работы (8-й кл.).

Kuznetsova O.N. (MEI SS № 2, Ozery, Moscow reg.). Two master classes: The phenomenon of electromagnetic induction. On an example of a lesson of studying a new material «Phenomenon of electromagnetic induction» (grade 9) it is shown how to organize the students to find their own answers to put questions,  to solve problem situations, to learned to analyze the facts, to generalize, to do conclusions.  It is presented a plan of the lesson and a presentation. • An invitation to tea drinking.  Plot and role-playing game in the form of group work (grade 8).

Лучинкина И.А. matefiz@yandex.ru (МОУ СОШ № 63, г. Пенза). Пособие по работе с физическими формулами для учащихся 7–11 класса. Пособие предназначено для систематического использования как во время уроков, так и при самостоятельной подготовке. Благодаря акценту на «формальную», математическую сторону формулы учащиеся даже с невысоким уровнем математической подготовки могут выработать навыки работы с физическими формулами. Рассмотрены примеры усложняющихся задач. Дана пояснительная записка для учителя.

Luchinkina I.A. (MEI SS № 63, Penza). Manual for work with physical formulas for students of grades 7–11. The manual is intended for the systematic use of both during lessons and in self-training. Thanks to accent on «the formal», mathematical party of the formula, students even with low level of mathematical training can develop skills of working with physical formulas. Examples of becoming complicated problems and the tasks are considered, allowing to estimate level of mathematical preparation of the students, to reveal its weaknesses and independently to turn out missing skills. Methodical recommendations are enclosed to the manual.

Николайченко И.И. (МОУ Борисовская СОШ,  Можайский р-н, Московская обл.). Формирование умений решать эвристические задачи по физике. Методические рекомендации. Рассмотрена суть эвристического подхода к решению физических задач, дана характеристика педагогических эвристических методов (когнитивных, креативных, оргдеятельностных) с большим количеством примеров.

Nikolaychenko I.I. (MEI Borisovskaya SS, d. Mozhaisky, Moscow reg.). Formation of abilities to solve heuristic tasks in physics. Methodological recommendations. We consider the essence of the heuristic approach to solving physical tasks, The characteristic of pedagogical heuristic methods (cognitive, creative, organizational activity) with a considerable quantity of examples is given

Первушина М.О. marina.pervushina2011@yandex.ru (ВКА им. А. Ф. Можайского, г. Санкт-Петербург). Формирование культуры мышления в процессе решения задач. Исследованы три решения всё более усложняющейся задачи об ударе шара о массивную стенку с использованием законов сохранения. Получена формула для угла отражения шара от шероховатой поверхности, допускающая экспериментальную проверку сделанных при выводе формулы предположений в рамках ученической исследовательской работы.

Pervushina M.O. (Military Space Academy of a name of A.F. Mozhaisky, St. Petersburg). Formation of culture of thinking in the process of solving tasks. Three solutions of an increasingly complex task of impact of the ball on a massive wall with the use of conservation laws are investigated. A formula for a corner of reflection of the ball from the rough surface is received permitting experimental test of assumptions made in the derivation of the formula within the limits of student's research work.

Пигалицын Л.В. levp@rambler.ru  (МОУ СОШ № 2, г. Дзержинск, Нижегородская обл.) • Иллюстративный материал к темам, изучаемым в курсе физики в апреле по УМК Пёрышкина А.В., Гутник Е.М. (7–9-й классы) и Мякишева Г.Я. (10–11-й классы): 11 класс: Световые кванты. Файл с URL-адресами • Тематические подборки видеофайлов из Интернета: • Механическая работа. Простые механизмы (7 кл.) • Оптика (8 кл.) • Радиоактивность. Атомная и ядерная физика (9 кл.) • Электрический ток (10 кл.) • Квантовая физика (11 кл.) • Тематические тесты в форме ЕГЭ: • Электростатика (10 кл.) • Квантовая механика. Строение атома  (11 кл.).

Pigalizyn L.V., (MEI, SS № 2, Dzerzhinsk, Nizhny Novgorod reg.). • The illustrative material to the themes studied in the physics course in April under the Educational-methodical complex of Peryshkin A.V., Gutnick EM. (7–9th grades) and Myakishev G.Ya. (10–11th grades): grade 11: Light quanta. File with the URL-address • Collections of video files from the Internet: • Mechanical work. Simple mechanisms (grade 7) • Optics (grade 8) • Radioactivity. Atomic and nuclear physics (grade 9) • Electric current (grade 10) • Quantum Physics (grade 11) • Thematic tests in the form of the USE: electrostatics (grade 10) • Quantum mechanics. Structure of an atom (grade 11).

Рябушкина В.М. (ГОУ СОШ № 1161, г. Москва). Ученический проект – презентация «Количество теплоты» Курбатовой Ольги (8 класс). Приведена сопроводительная  аннотация учителя с пояснением целей подобных минипроектов и положительного эффекта работы с ними.

Ryabushkina V.M. (SEI SS № 1161, Moscow). Student project – a presentation «Quantity of heat» of Kurbatova Olga (grade 8). The accompanying summary of the teacher with an explanation of the purposes of such mini-projects and a positive effect of the work with them is resulted.

Чиганашкин В.М. v-chiganashkin@mail.ru (МБОУ Псковский технический лицей, г. Псков). Новая роль заданий с выбором ответа. Во избежание превращения выполнения  тестовых заданий с выбором ответа в игру «Угадайка» предложен новый методический приём: учащийся должен устно или письменно обосновать выбор ответа. К тому же умение давать краткие, точные обоснования в письменном виде позволяет учителю объективно судить об усвоении учеником знаний. Дан пример выполнения задания типа А из демонстрационного варианта ЕГЭ.

Chiganashkin V.M. (MBEI Pskov Technical lyceum, Pskov). New role of tasks with an answer choice. We propose a new methodological procedure: the student must orally or in writing to prove the choice response In order to avoid a transformation of the performance of test tasks with an answer choice in a game of «Guess». In addition, the ability to give short, exact justification n written form allows the teacher to to objectively judge the student mastery of knowledge. The example of performance of a task of the type A from a demonstration variant of USE is given.

Шипченко М.И. schipchenko@yandex.ru (МОУ  Ирбитская СОШ № 18, г. Ирбит, Свердловская обл.). Приёмы психологической разгрузки на уроках физики.  Согласно медицинской статистике в Свердловской области более 50% детей имеют хронические заболевания, а среди старшеклассников здоровых не более 5%. Одним из основных факторов, влияющих на состояние здоровья, является учебная нагрузка. Для эмоциональной разрядки рекомендуется на уроках  использовать отрывки из литературных произведений, пословицы, поговорки, загадки, юмористические задачки, занимательные факты из жизни учёных. Приводится много примеров, даны рекомендации по использованию электронной и компьютерной техники.

Schipvhenko M.I. (MEI Irbit SS № 18, Irbit, Sverdlovsk reg.). Techniques of psychological relief at physics lessons. According to medical statistics, in the Sverdlovsk region more than 50% of children have chronic diseases, and among high school students, healthy no more than 5%. One of the main factors influencing a state of health is the teaching load. The teacher should take care about preserving the health of students, and not only physical, but also mental. For an emotional discharge it is recommended to use at lessons fragments from literary works, proverbs, sayings, riddles, humorous puzzles, fun facts from the life of scientists.  Numerous examples are resulted, recommendations on the use of electronic and computer equipment are given.

Ключевые слова: нестандартные лабораторные работы, тематические контрольные работы,  тематические проверочные работы, ученические проекты, ИКТ на уроках физики, интеллектуальная игра, момент инерции,  центр масс, свободное падение, электромагнитная индукция, тепловые явления, эвристические задачи, законы сохранения день космонавтики, психологическая разгрузка на уроках.

Keywords: non-standard laboratory works, thematic control works, thematic verifying works, student projects, ICT at physics lessons, intellectual game, moment of inertia, center of mass, free falling, electromagnetic induction, thermal phenomena, heuristic tasks, laws of conservation, day of astronautics, psychological relief at lessons.

23.

Козлова Н.Д. (пер. с англ.). Как это устроено: лифты.

Популярно излагается принцип работы современного лифта, представлены основные типы лифтов.

Ключевые слова: лифтовое хозяйство, лифт с канатоведущим шкивом, гидравлический лифт.

Kozlova N.D. (transl. from English). How does it work: elevators.

We popularly describe the principle of work of a contemporary elevator and present the main types of elevators.

Keywords: elevator equipment, traction elevator, hydraulic elevator.