1.

Пигалицын Л.В.,  Народный учитель России levp@rambler.ru (МОУ СОШ № 2, г. Дзержинск, Нижегородская обл.).   Международный конкурс  Intel® ISEF-2013.

Фоторепортаж о 64-м международном конкурсе школьников Intel® ISEF 2013.

Ключевые слова: конкурсы Intel® ISEF, Балтийский научно-инженерный конкурс,  Приволжский научно-инженерный конкурс «РОСТ», Юниор,  Intel-Авангард, Учёные будущего,  Шаг в будущее, Intel Техно-Украина, Intel Эко-Украина, БелЮниор, Дарын, Молодые учёные Азербайджана, Mold ISEF-2013.

Pigalitzyn L.V., The national teacher of Russia (MEI, SS № 2, Dzerzhinsk, Nizhny Novgorod reg.). International competition Intel® ISEF-2013.

We give a photo report about the 64th international competition of students Intel® ISEF 2013.

Keywords: competitions Intel® ISEF, Baltic scientific-engineering competition, Volga scientific-engineering competition «RRST» (Russia-Responsibility-Strategies-Technologies), UNIOR, Intel-Avangard, Scientists of the future, Step into the future, Intel Techno-Ukraine, Intel Eco-Ukraine, BelUnior, Daryn, Young scientists of Azerbaijan,.Mold ISEF-2013.

2.

Войтех Дмитрий, d.voitekh@mail.ru (10 кл., лицей № 145, г. Киев, Украина). «Умные» энергетические ячейки и их интеграция в энергетическую систему.

Ученический конструкторский проект, в котором исследованы возможности построения «умных» (smart) энергетических систем на основе комплексных  устройств нового типа. Финалист конкурса «Intel Эко-Украина», аффилированного с Intel® ISEF, участник 64-й международной ярмарки Intel® ISEF-2013 (г. Феникс, США).  Руководитель: учитель физики А.Г. Розенвайн. Печатается в сокращении, полный текст и постер даны на диске.

Ключевые слова: конкурсы Intel Эко-Украина, Intel® ISEF-2013, ученический конструкторский проект, умные энергетические системы (smart grid), энергетические ячейки, распределённая энергетика (peer-to-peer network, Tie-grid).

Vojtech Dmitry (grade 10, lyceum № 145, Kiev, Ukraine). «Smart» energy cells and their integration into the energy system.

We present a student design project, in which possibilities to build  «smart» energy systems on the basis of complex devices of a new type are investigated. The finalist of the competition «Intel Eco-Ukraine», which is affiliated with the Intel® ISEF, the participant of the 64th international fair Intel® ISEF-2013 (Phoenix, USA). Head: physics teacher A.G. Rozenvayn. It is printed in the reduction, the full text and a poster are given on the disk.

Keywords: «Intel Eco-Ukraine», Intel® ISEF-2013, student design project, smart grid systems, energy cells, peer-to-peer network, Tie-grid.

3.

Осипов Владимир, osipova.nataly@mail.ru (10 кл., МАОУ лицей № 97, г. Челябинск). Водородная теплоэнергетическая станция.

Ученический конструкторско-исследовательский проект, в котором рассмотрена  схема устройства теплоэнергетической станции на основе импульсного электролиза по принципу электролитической ячейки  Стенли Мэйера. Руководитель: учитель технологии Э.М. Красавин kras-ed@mail.ru (МБОУ СОШ № 2, г. Верхний Уфалей, Челябинская обл.). Финалист конкурса Siemens, конкурса-олимпиады «Шаг в будущее», аффилированного с Intel® ISEF, участник 64-й международной ярмарки Intel®ISEF-2013 (г. Феникс, США) и олимпиады I-SWEEEP-2013 (International Sustainable World Energy, Engeneeing & Environment Project Olympiad, г. Хьюстон, США). Печатается по докладу, полный текст работы и фото дипломов участника зарубежных конкурсов даны на диске.

Ключевые слова: конкурс-олимпиада «Шаг в будущее», конкурсы Intel® ISEF-2013, Siemens-2013,  I-SWEEEP-2013.

Osipov Vladimir (grade 10, MAEI lyceum № 145, Chelyabinsk). Hydrogen thermal power station.

We present a student design-research project, in which the scheme of the structure of heat power station on the basis of pulse electrolysis in which the scheme of the structure of heat power station on the basis of pulse electrolysis on the principle of the electrolytic cell of Stanley Meyer is considered. Head: teacher of technology. E.M  Krasavin (MBEI SS № 2. Top Ufaley, Chelyabinsk reg.). The finalist of the competition of Siemens, competition-olympiad «Step to the Future» affiliated with Intel® ISEF, the participant of the 64th international fair Intel®ISEF-2013 (Phoenix, USA) and the olympiad I-SWEEEP-2013 (International Sustainable World Energy, Engeneeing & Environment Project Olympiad, Houston, USA). It is printed according to the report, the full text of the work and photos of diplomas of a participant of foreign competitions are given on a disk.

Keywords: competition-olympiad «Step to the Future», competitions Intel® ISEF-2013, Siemens-2013, I-SWEEEP-2013.

4.

Устинова Марина, marinkaest@yandex.ru (11 кл., СУНЦ МГУ им. М.В. Ломоносова, г. Москва). Программирование однокристалльных ЭВМ.  Прибор автоматической защиты «Снежок».

Ученический конструкторско-исследовательский проект. Исследована одна из основных причин поломки холодильников, создан прибор, защищающий холодильник. Руководитель:  учитель информатики А.Н. Устинова angela333@yandex.ru (МБОУ гимназия № 28,  г.  Кострома). Второе место на VII конкурсе научно-инновационных проектов для старшеклассников (и студентов ссузов), проводимого компанией «Сименс» в России в номинации «Индустрия. Применение микроэлектроники в промышленности». Печатается в сокращении. Полный текст проекта со списком литературы и презентация даны на диске.

Ключевые слова: конкурс научно-инновационных проектов,  ученический конструкторско-исследовательский проект, микроконтроллер Atmel AVR.

Ustinova Marina (grade 11, SESC MSU of a name of M.V. Lomonosov, Moscow). Programming of single-crystal computers. Device of automatic protection «Snowball».

We present a student design-research project. One of the main reasons for breakage of refrigerators is investigated, the device protecting the refrigerator is created. Head: teacher of informatics A.N. Ustinova (MBEI gymnasium № 28, Kostroma). The second place at the VII competition of scientific and innovative projects for seniors (and students of specialized secondary schools), conducted by the company «Siemens» in Russia in the nomination «Industry. Application of microelectronics in the industry». It is printed in reduction. The full text of the project with the list of the literature and the presentation are given on the disk.

Keywords: competition of scientifically-innovative projects, student design-research project, microcontroller Atmel AVR.

5.

Жуков Владислав, vladislav.zhukov.1997@mail.ru  (9 кл., МБОУДОД  «Центр развития творчества детей и юношества», г. Сосновый Бор, Ленинградская  обл.). Система дистанционного контроля контейнеров сухого хранения отработавшего ядерного топлива.

Ученический конструкторско-исследовательский проект, исследованы вопросы безопасного хранения радиоактивных отходов ядерной энергетики,   предложена новая система их дистанционного экологического контроля. Руководитель:  руководитель научно-технической лаборатории ЦРТ М.С. Краско m.krasko@list.ru. Финалист VII конкурса научно-инновационных проектов для старшеклассников (и студентов ссузов), проводимого компанией «Сименс» в России. Печатается по докладу. Полный текст проекта и презентация даны на диске.

Ключевые слова: ученический конструкторско-исследовательский проект, радиация, ядерная энергетика, микроконтроллер.

Zhukov Vladislav (grade 9, MBEI AEC «Center of development of creativity of children and youth», Sosnovy Bor, Leningrad reg.). System of remote control of containers of dry storage of the worked-out nuclear fuel.

We present a student design-research project. Questions of safe storage of radioactive waste of nuclear power are investigated, the new system of their remote ecological control is offered. Head: head of the scientific and technical laboratory of the CST M.S. Krasko. The finalist of the VII competition of scientific and innovative projects for seniors (and students of specialized secondary schools), carried out by the company «Siemens» in Russia. It is printed according to the report. The full text of the project and the presentation are given on the disk.

Keywords: student design-research project, radiation, nuclear power, microcontroller.

6.

Чопорова Ж.В., zh.choporova@gmail.com (ГБОУ лицей № 1575, г. Москва). Учебные исследования – способ развития познавательного интереса к предмету.

Представлены  учебные исследования, проведённые на базе школьного кабинета физики: неньютоновские жидкости,  медные дендриты, магнитные жидкости, магнитная бумага, люминесценция, кольца Лизеганга. Исполнители: ученики 8–10-го классов Зайденварг Алиса, Топычканова Анастасия, Федоренко София, Гичунц Рубен, Эль Мужабер Софи, Тригуб Екатерина, Евтеева Марина. Печатается в сокращении, полный текст дан на диске.

Ключевые слова: Московский марафон учебных предметов, ученический исследовательский проект, неньютоновские жидкости, дендриты, магнитные жидкости, магнитная бумага, люминесценция, кольца Лизеганга.  

Choporova Zh.V. (SBEI lyceum No. 1575, Moscow). Educational researches – a way of developing the cognitive interest to a subject.

We present educational researches conducted on the basis of a school cabinet of physics: non-Newtonian liquids, copper dendrites, magnetic liquids, magnetic paper, luminescence, rings of Liezegang. Performers: students of the 8–10th grades: Zaydenvarg Alice, Topychkanova Anastasia, Fedorenko Sofiya, Gichunts Ruben, El Muzhaber Sofie, Trigub Ekaterina, Evteeva Marina. It is printed in reduction. The full text is given on the disk.

Keywords: Moscow marathon of training subjects, student research project, non-Newtonian liquids, dendrites, magnetic liquids, magnetic paper, luminescence, rings of Liezegang.

7.

Гусев С.В., lab302@mail.ru,  Плетнёв А.Э. a-pletnev@mail.ru, Сугакевич А.Г. sugakevich@mail.ru  (лицей ГУВПО Белорусско-Российского университета, г. Могилёв, Респ. Беларусь).  Клуб юных физиков лицея Белорусско-Российского университета.

Представлен педагогический проект, направленный на повышение учебно-познавательной мотивации учащихся к изучению физики, развитие их ключевых компетенций посредством активизации научно-исследовательской и внеклассной деятельности по предмету. Печатается в сокращении. Полный текст дан на диске.

Ключевые слова: педагогический проект, ученическая проектная и исследовательская деятельность учащихся.

Gusev S.V., Pletnev A.F. Sugakevich A.G. (lyceum of SIHPE Belarusian-Russian University, Mogilev, Rep. Belarus). Club of young physicists of the Lyceum of Belarusian-Russian University.

We submit a pedagogical project directed on increase of educational and informative motivation of students to studying physics, development of their key competences by means of intensification of scientific and research and out-of-class activity on the subject. It is printed in reduction. The full text is given on the disk.

Keywords: pedagogical project, student design-research activity.

8.

Чаругин В.М., проф., академик РАКЦ charugin2010@mail.ru (МПГУ, г. Москва). Звёздное небо в ноябре.

Описано звёздное небо, даны звёздные карты в зените, южной и северной частях горизонта, фазы Луны, планеты, метеорные потоки. Приведено фото кольцеобразного  солнечного затмения (январь, 1992) и рисунок полного солнечного затмения (август, 1914).

Ключевые слова: астрономия, звёздное небо, звёздные карты, солнечное затмение.

Charugin V.M., professor, academician of the RAATs (MSPU, Moscow).The star sky in November.

We describe the star sky and give star maps in the zenith, the southern and northern parts of the horizon, phase of the Moon, planets, and meteor streams. The photo of a ring-shaped solar eclipse (January, 1992) and a drawing of a total solar eclipse (August, 1914) are given.

Keywords: astronomy, star sky, star maps, solar eclipse.

9.

Карташов В.Ф. kartash44@yandex.ru (ЧИПС, г. Челябинск). Небо на полотнах художников: 7. Луна, Солнце и звёзды В.М. Васнецова (1848–1926).

Приведены астрономические  задачи по картинам В.М. Васнецова: цвет и форма небесного светила вблизи земного горизонта, определение широты места по положению  Луны на небе. Ещё 2 задачи даны на диске.

Ключевые слова: астрономия, Луна,  фазы Луны, «растущая« и «старая» Луна, цвет Солнца на закате, звезды, В.М. Васнецов

Kartashov V.F. (Institute of transport, Chelyabinsk). The sky on the canvases of artists. 7. The Moon, the Sunand stars of V.M. Vasnetsov (1848–1926).

We present astronomical tasks on paintings of V.M. Vasnetsov:: about the color and shape of a celestial object near the earthly horizon; about definition of latitude of a place by the position of the Moon in the sky. 2 more tasks are given on the disk.

Keywords: astronomy, Moon, the phases of the Moon, «growing» and the «old» Moon,  the color of the Sun at sunset, stars, V.M. Vasnetsov.

10.

Пигалицын Л.В. levp@rambler.ru, Народный учитель России (МОУ СОШ № 2, г. Дзержинск, Нижегородская обл.). Новости науки и техники.

Дан обзор последних сообщений в Интернете. Тема печатного сообщения: телепортация. Расширенный обзор дан на диске.

Ключевые слова: новости науки и техники,  физика и техника, телепортация.

Pigalitzyn L.V., The national teacher of Russia (MEI, SS № 2, Dzerzhinsk, Nizhny Novgorod reg.). News of science and technique.

We give a review of the latest messages in the Internet. The theme of the printed message: teleportation. On the disk, an extensive overview is given.

Keywords: news of science and technique, physics and technique, teleportation.

11.

Чубарев Сергей, chubarev_sergey@mail.ru (10 кл., МБОУ СОШ № 2, г. Верхний Уфалей, Челябинская обл.). Система оповещения водителей о пешеходном переходе.

Ученический исследовательский проект: техническая разработка устройства, позволяющего значительно повысить безопасность дорожного движения. Руководитель:  учитель технологии  Э.М. Красавин  kras-ed@mail.ru. Работа была представлена на конкурсе Siеmens и конкурсе-олимпиаде «Шаг в будущее-2013»,  аффилированном с Intel® ISEF. Печатается по докладу. Полный текст проекта и фрагмент из данных Госавтоинспекции России даны на диске.

Ключевые слова: конкурс-олимпиада «Шаг в будущее»,  ученический исследовательский проект, ДТП, пешеходный переход.

Chubarev Sergey (grade 10, MBEI SS № 2, Top Ufaley, Chelyabinsk reg.). System of the notification of drivers about the crosswalk.

We present a student research project: technical development of the device, allowing considerably raise safety of traffic. Head: the teacher of technology Э.М. Krasavin. The work was presented at the competition Siemens and the competition-olympiad «Step to the Future-2013» affiliated with Intel® ISEF. It is printed according to the report. The full text of the project and a fragment from data of the State traffic inspectorate of Russia are given on the disk.

Keywords: competition-olympiad «Step to the Future», student research project, car accident, crosswalk.

12.

Мосейчук Антон, mosyan_96@bk.ru (11 кл., МБОУ СОШ № 6, г. Троицк, Челябинская обл.). Разработка конструкции универсального экзоскелета для увеличения силы человека за счёт внешнего каркаса.

Ученический конструкторский проект –  итог трёхлетней разработки компьютерной модели экзоскелета, включающей в себя все составные механические и технические части, а также системы управления. Руководитель: учитель физики Н.В. Калинская, tfizik6@mail.ru. Экзоскелет – это механическое устройство,  повторяющее строение тела человека, и усиливающее любые физические движения оператора за счёт внешнего каркаса. Обоснованы основные критерии конструкции: максимальная подвижность оператора, наибольшее усиление конкретных групп мышц человека с помощью выбранных приводов, упрощение изготовления отдельных деталей и систем с целью уменьшения стоимости их изготовления. Использование модели позволяет визуализировать отдельные детали конструкции, как в проекциях, так и в 3D-виде для дальнейших расчётов и изготовления деталей на практике. Работа была представлена на конкурсе-олимпиаде «Шаг в будущее-2013». Печатается по докладу. Полный текст проекта, презентация и видеофайл даны на диске.

Ключевые слова: конкурс-олимпиада «Шаг в будущее»,  ученический конструкторский проект, экзоскелет.

Moseychuk Anton (grade 11, MBEI SS № 6, Troitsk, Chelyabinsk reg.). Development of construction of an universal exoskeleton to increase the strength of a man by the external frame.

We present a student design project that is the result of three years of the development of a computer model of the exoskeleton, which includes all compound mechanical and technical parts, and also a control systems. Head: the teacher of physics N.V. Kalinskaya, tfizik6@mail.ru. Exoskeleton is a mechanical device repeating the structure of a body of the person, and strengthening any physical movements of the operator due to an external frame. The main criteria of a design are proved: maximum mobility of the operator, the greatest strengthening of concrete groups of muscles of the person by means of the chosen drives, simplification of production of separate details and systems for the purpose of reduction of cost of their production. Use the model allows you to visualize the single components, as in the projections, and in 3D for further calculations and parts manufacturing in practice.  The work was presented at the competition Siemens and the competition-olympiad «Step to the Future-2013». It is printed according to the report. The full text of the project. a presentation and a video file are given on the disk.

Keywords: competition-olympiad «Step to the Future», student design project, exoskeleton.

13.

Батанова М.Г., physmg@yandex.ru (ГБОУ СОШНО № 265, г. Москва). История одной презентации.

Представлен коллективный проект, выполненный учениками 7-го класса школы надомного обучения (с ограниченными возможностями здоровья) Серёжей Чубаровым и Ваней Усовым на темы «Атмосферное давление» и «Давление в жидкости».

Ключевые слова: школа надомного обучения, ученический проект, атмосферное давление.

Batanova M.G. (SBEI SSSHT (Secondary School «School of home-based learning»), Moscow).

We present a collective project made by students of the 7th grade of the school of home-based learning (with limited opportunities of health) Seryozha Chubarov and Vanya Usov on the themes «Atmospheric pressure» and «Pressure in liquids».

Keywords: school of home-based learning, student project, atmospheric pressure.

14.

Наливайко В.П, проф., nvpnvp@gmail.com (МТУСИ,  НОУ ЦО «Новое образование»),

Цветков А.В., ecogep@yandex.ru (МГДД(ю)Т), г. Москва. Лазерная дифрактометрия микроструктуры биологических объектов.

Приведены примеры ученических исследовательских проектов с использованием методики  лазерной дифрактометрии для определения размеров регулярных и нитевидных биологических структур, а также структур с теневым круговым сечением микронных размеров, позволяющей сравнительно быстро и с высокой точностью получать большие объёмы статистических данных. Подробно описаны способы изготовления препаратов исследуемых объектов, схемы и параметры экспериментальных установок, методика вывода расчётных формул и математической обработки экспериментальных результатов. Проведён сравнительный анализ применяемых лазерных источников света, описан метод их калибровки с целью повышения точности экспериментов. Исполнители: ученики старших классов Асатрян А.Ж., Стужина Т.А., Тазиева Д.Р.

Ключевые слова: учебные исследования, лазерная дифракция, микроструктура биологических объектов.

Nalivayko V.P., professor, (MTU, Non-state educational institution education center «New education»), Zvetkov A.V. (Moscow Palace of children´s (youthful) creativity, Moscow). Laser diffractometry of a microstructure of biological objects.

We give examples of student research projects with use of a technique of a laser diffractometry for determination of the sizes of regular and threadlike biological structures, as well as structures with the shadow circular section of the micron sizes allowing rather quickly and with high precision to obtain large amounts of statistical data. Ways of production of specimens of studied objects, schemes and parameters of experimental installations, the technique of a conclusion of calculating formulas and mathematical treatment of experimental results are in detail described. The comparative analysis of applied laser light sources is carried out, the method of their calibration for the purpose of increase of accuracy of experiments is described. Performers: students of the senior classes Asatryan A.Z., Stuzhina T.A., Tazieva D.R.

Keywords: educational researches, laser diffraction, microstructure of biological objects.

15.

Рахманкулова Г.А. galiyam@mail.ru, Мустафина Д.А. dzamilya@mail.ru (Политехнический лицей Волжского политехнического института (филиал ВолгГТУ), г. Волжский, Волгоградская обл.). Вступительный тест по физике в Оксфордский университет.

Представлен вступительный тест по физике в Оксфордский университет на технические специальности, а также на специальности «Физика» и «Философия физики».

Ключевые слова: вступительный тест, Оксфордский университет.

Rakhmankulova G.A., Mustafina G.A. (Polytechnic lyceum of the Volga Polytechnic institute (branch of VolgSTU), Volzhsky, Volgograd reg.). The introductory test on physics to the University of Oxford.

We present the introductory test on physics to the Oxford university on technical specialties, and also on the specialty «Physics» and «Philosophy of physics ».

Keywords: introductory test, University of Oxford.

16.

Рефераты электронных публикаций

Abstracts of electronic publications

Алексеева Е.В. n-ever@ya.ru (ЧУ Первая школа, г. Москва) • «Физика вокруг нас» Пропедевтический учебный курс, 5–6 кл., 34 еженедельных получасовых (20–25 мин) занятия во внеурочное время. Пояснительная записка и полный комплект учебного материала к последнимтемамблока 1 (Введение. Основные понятия физики. Строение вещества. Механические явления), изучаемым в октябре, – мультимедийные презентации с видеофрагментами в сопровождении послайдового текста к каждой теме.

1.5. Движение (Движение. Скорость. Скорость в природе). 1.6. Занимательная физика (Механические явления в замедленной видеосъёмке). 1.7. Конкурсная игра  по всем те­­мам блока 1. На диске приведены сокращённые версии презентаций и видеофрагментов. Полные версии даются на Яндекс-диске, адреса указаны в послайдовых текстах.

Alexeyeva E.V.  (PS SS First School, Moscow)· «Physics around us». Propaedeutic training course, grades 5–6, 34 weekly half-hour (20-25 min) classes after school.The explanatory note and complete set of a training material to the last themes of the block 1,(Introduction. Basic concepts of physics. Structure of matter. Mechanical phenomena)studied in October, – multimedia presentation with video fragments accompanied by the text on the slides to each theme. 1.5. Movement (Movement. Speed. Speed in the nature). 1.6. The entertaining physics (Mechanical phenomena in the slow video shooting). 1.7. Competitive game on all themes of the block 1. The reduced versions of presentations and video fragments are given in the disk. Full versions are given on the Yandex disk, addresses are specified in the texts on the slides.

Баранов Р.В. tutorbaranov@gmail.com  (ГБОУ СОШ № 863, г. Москва). Ученические реферативные проекты: · Горлов Никита, Вороновский Никита, 10 кл. Физика в литературных произведениях  · Столяров Евгений, Воронин Павел, 10 кл. Загадки Космоса.

Baranov R.V. (SBEI SS № 863, Moscow). Student abstracts projects: · Gorlov Nikita, Voronovsky Nikita, grade 10. Physics in literary works · Stolyarov Eugene, Voronin Pavel, grade 10. Riddles of Space.

Белюстов В.Н. belyustov@yandex.ru (МОУ БГО Борисоглебская гимназия № 1, г. Борисоглебск, Воронежская обл.). Уильям Дэвид Кулидж (23.10.1873–03.02.1975). Краткая биография (и презентация) выдающегося американского физика-экспериментатора и  изобретателя, одного из пионеров современной электроники.

Belyustov V.N. (MBEI BCD, Borisoglebsk gymnasium № 1, Borisoglebsk, Voronezh reg,). Coolidge William David (23.10.1873–03.02.1975). Brief biography (and presentation) of the outstanding American experimental physicist and inventor, one of the pioneers of modern electronics.

Денисова И.Э. irina.e.denisova@gmail.com (АСОШ № 3, г. Андреаполь, Тверская обл.). Ученический проект: Хомышин Станислав, Хомышин Владислав, 7 кл. Коварный центр тяжести. Учебный видеофильм по теме «Равновесие тел. Центр тяжести». Часть мегапроекта по созданию  электронных пособий для изучения физики в школе.

Denisova I.E. (ASS № 3, Andreapol, Tver reg.). Student project: Homyshin Stanislav, Homyshin Vladislav, grade 7. Artful center of gravity. Educational video on the theme «Balance of bodies. Centre of gravity». Part of mega-project on creation of electronic textbooks for studying physics at school.

Залипаева Л.В. zal-lyubov@yandex.ru (МАОУ СОШ № 3, г. Пушкино, Московская обл.). Ученические проекты: · Глинская Ксения, Ракова Татьяна, Ковшикова Виктория, 10 кл. Удивительные свойства обыкновенной воды. Видеофильм (соруководитель Н.А. Полещук) · Фонин Андрей, 7 кл. Невероятное вталкивание. Минипроект-видеозапись классического опыта «Как яйцу попасть в бутылку».

Zalipaeva L.V. (MAEI № 3, Pushkino, Moscow reg.). Student project: · Glinsky Xenia, Rakova Tatyana, Kovshikova Victoria, grade 10. Surprising properties of ordinary water. Video (co-director N.A.Poleshchuk) · Fonin Andrey, grade 7. Improbable pushing-in. The mini-project video recording of the classical experiment «How to get the egg into a bottle».

Ковалева С.Я. svekova@mail.ru  (ГБОУ ВПО АСОУ МО, г. Москва). Курс интенсивной (годичной) подготовки к ЕГЭ. Тема 3. Статика и гидростатика. Занятие 5. Равновесие твёрдых тел. Гидро- и аэростатика. Равновесие твёрдого тела, имеющего ось вращения: Общие рекомендации. Файлы к теме 3: 1-3. Рекомендации. 2-3. Задачи. 3-3. Дополнительные задания базового уровня. 4-3. Задачи с подсказками («облаками воспоминаний»). 5-3. Ответы  к заданиям А, В и решение задачи С. 6-3. Дополнительный тренинг.

Kovaleva S.Ya. (SBEI HPE ASM MR, Moscow). Course of Intensive (annual) preparation for the USE. Theme 3. Statics and hydrostatics. Lesson 5. Balance of solid bodies. Hydro- and aerostatics. Balance of the solid body having an axis of rotation: General recommendations. Files to the theme 3: 1-3. Recommendations. 2-3. Tasks. 3-3. Additional tasks of the basic level. 4-3. Tasks with helps «clouds memories»). 5-3. Answers to tasks A, B and the solution of the task C. 6-3. Additional training.

Пигалицын Л.В., Народный учитель России levp@rambler.ru (МОУ СОШ № 2, г. Дзержинск, Нижегородская обл.): • МикроЭВМ «Ардуино» в школьном физическом эксперименте.Тематические тестовые задания в форме ГИА, 9 кл. 2. Кинематика.

Pigalitzyn L.V., The national teacher of Russia (MEI, SS № 2, Dzerzhinsk, Nizhny Novgorod reg.). · The «Arduino» microcomputer in the school physical experiment. · Thematic test tasks in the form of the SFA, grade 9. 2. Kinematics.

Радченко Т.И. fizika-tehnika@rambler.ru (МОУ СОШ № 26, г. Владикавказ, Республика Северная Осетия-Алания). «Физика глазами школьника». Газета в журнале – силами школьников.

Radchenko T.I. (MEI SS № 26, Vladikavkaz, Republic Northern Ossetia-Alania). «Physics eyed students». The paper in the magazine - by schoolchildren forces.

Старшов М.А. mastarshov@mail.ru (СГУ им. Н.Г. Чернышевского, г. Саратов).  «Обратные» эффекты.  

Starshov M.A. (SSU of a name of N.G. Chernyshevsky, Saratov). «Inverse» effects.

Суханькова Е.П. elena517@mail.ru (МОУ СОШ № 12 им. Героя Советского Союза И.Н. Машкарина, г. Орёл). Школьная олимпиада по физике для учащихся 10-х классов.

Sukhankova E.P. (MEI SS № 12 of a name of Hero of the Soviet Union I.N.Mashkarina, Orel). The school Olympiad on physics for students of grade 10.

17.

Поздравляем с юбилеем Владимира Фёдоровича Карташова

Ключевые слова: юбилей, Владимир Фёдорович Карташов

Congratulations with the anniversary, Vladimir Fyodorovich Kartashov!

Keywords: anniversary, Vladimir Fyodorovich Kartashov.